Client’s Bill of Rights

CLIENT’S BILL OF RIGHTS AND RELATED RESPONSIBILITIES

As a client of Algoma Family Services, you have the following rights and responsibilities:

RIGHTS

  1. To be treated with courtesy and respect in a safe, supportive environment.
  2. To receive service that respects your dignity, independence, privacy and confidentiality.
  3. To receive service that respects your individuality and your values, and responds sensitively to your needs and preferences.
  4. To be fully informed, including receiving information about your services and your personal client record.
  5. To consent to or refuse a service, based on having the information needed to help make an informed decision, including the intervention/treatment options available to you and the likely benefits and/or risks of participation or non-participation.
  6. To withhold or withdraw consent to collect, use, or disclose your personal health information.
  7. To participate in assessment and service planning.
  8. To have your support network involved in your service.
  9. To receive quality services that comply with professional standards.
  10. To express your concerns, make a complaint, appeal a decision.

RESPONSIBILITIES

  1. To work with us to plan your care and meet your service goals.
  2. To keep appointments and be on time, or give us at least 24-hour cancellation notice.
  3. To respect our staff and our property; treat us as you wish to be treated.
  4. To respect the rights and confidentiality of others.
  5. * To tell us if you need more information or don’t understand something.
  6. * To tell us if you believe you have been treated unfairly or received poor service.

* Please speak to either your AFS Counsellor or call the AFS Executive Director at (705) 945-5050 or Toll Free 1-800-461-2237.

À titre de client des Services aux familles d’Algoma, vous jouissez des droits et vous acceptez les responsabilités qui suivent:

DROITS

  1. Être traité avec courtoisie et respect dans un milieu sûr et positif.
  2. Recevoir des services qui respectent votre dignité, votre indépendance, votre vie privée et votre confidentialité.
  3. Recevoir des services qui respectent votre individualité et vos valeurs et qui sont sensibles à vos besoins et à vos préférences.
  4. Être pleinement informé, notamment en ce qui concerne les renseignements sur les services que vous recevez et votre dossier personnel.
  5. Consentir à un service ou refuser un service, après avoir obtenu les renseignements nécessaires pour prendre une décision éclairée, y compris les options d’intervention/traitement disponibles à vous et les avantages et/ou les risques probables de la participation ou de la non-participation.
  6. Refuser ou retirer votre consentement à la collecte, à l’utilisation ou à la divulgation de vos renseignements personnels sur la santé.
  7. Participer à l’évaluation et à la planification des services.
  8. Faire participer votre réseau de soutien à la prestation de vos services.
  9. Recevoir des services de qualité qui sont conformes aux normes professionnelles.
  10. Exprimer vos préoccupations, porter plainte et contester une décision.

RESPONSABILITÉS

  1. Collaborer avec nous pour planifier vos soins et réaliser vos objectifs en matière de services.
  2. Vous présenter à vos rendez-vous à l’heure, ou nous donner un avis d’annulation d’au moins 24 heures.
  3. Respecter nos employés et notre propriété; nous traiter de la façon dont vous aimeriez être traité.
  4. Respecter les droits et la confidentialité des autres.
  5. *Nous le dire si vous avez besoin de plus amples renseignements ou si vous ne comprenez pas.
  6. *Nous le dire si vous croyez avoir subi un traitement injuste ou reçu un service médiocre.

* Veuillez vous adresser à votre conseiller des SFA ou appeler le directeur des services cliniques des SFA au 945-5050, poste 2044.

Skip to content